woensdag 18 februari 2015

Kortsluiting..of net niet. #boostyourpositivity

Mijn "shortcuts" (wie heeft dat woord bedacht?) om de dagdagelijkse gang van zaken vlot te doen lopen, is de blogopdracht van #boostyourpositivity deze week. (lees meer op  http://www.talesfromthecrib.be/ )

Ik moet zeggen, zo de dagdagelijkse gang van zaken, roept bij mij weinig positivisme op. 
Beslommeringen. 
Is het eerste woord dat bij me opkomt. 
Saai. 
Het tweede. 

En toch. Heb ik waarschijnlijk een trukendoos vol 'shortcuts'. Want hé, dat draait hier wel dat huishouden, niet perfect, maar het draait. Ha, dat klinkt alweer wat positiever. 
Ik probeer hier dus enkele van mijn 'shortcuts' (ik blijf het een vreemd woord vinden) uit mijn mouw te schudden. 

Shortcut 1: 
Maak lijstjes en planningen. 
Wijzig lijstjes en planningen. 

Ik ben een lijstjesmens. Ik heb bijna altijd een todo-lijstje liggen waarop ik de zaken kriebel die ik zo in een week moet doen. Of op langere termijn. 
Ik maak een weekmenu, momenteel zelfs voor twee weken ver, want dan moet ik twee weken lang niet nadenken over de vraag 'wat eten we deze avond' en het is ook nog eens handig voor de boodschappenlijst. 
Ik heb verlanglijstjes voor mezelf en de kinderen, kluslijstjes voor het huis (die groeit alleen maar aan) en als we op reis gaan maak ik steevast een 'to take' lijstje. 
Er zijn lijstjes op papier en digitale lijstjes. In Wunderlist (het boodschappenlijstjes, verlanglijstjes) en nu ook in Trello (de takenlijstjes). 

Maar plannen zijn er om gewijzigd te worden. Geen zin om te maken wat op het weekmenu staat, ik maak iets anders. Een zeurende baby op de arm, dan maar niets van het todo-lijstje vandaag. En toch nog vlug een extra rokje in de valies proppen. 


Shortcut 2: 
Google Calendar

We hebben elk een google-agenda. De kinderen ook (ik lieg een beetje, voor de jongste hebben we er nog geen (kriebelt op todolijstje)). Zo zijn we voortdurend op de hoogte van elkaars planning, en weten we welk kind wanneer waar moet zijn. Ook onze werkagenda's zijn hieraan gekoppeld, dus zelf op het werk kan ik kijken of ik op een bepaalde avond een vergadering kan plannen of niet. Handig hé?! 
Je moet hem natuurlijk wel invullen. En ernaar kijken als je een afspraak maakt. 
En ja, 't is precies een kleurboek, want iedereen heeft zijn eigen kleur. 

Shortcut 3: 
Een groot gezin is geen excuus om te laat komen. 

Ik kom graag op tijd. En mijn lief ook. Dus beginnen we hier meestal een halfuur op voorhand met ons vertrekkensklaar maken. Spullen verzamelen die mee moeten, schoenen aan, jassen aan. Jas terug uit, doe die trui nog aan. Waar is die muts nu ook alweer? Allez, doe door. Laat je broer gerust. Zwijg nu eens twee minuten. Ga jij maar al buiten wachten. 
Ik geef toe, vertrekken bezorgt mij nogal stress. En de kinderen zijn dan precies altijd extra druk. (Jaja, ik weet dat kinderen de stress van hun ouders aanvoelen...) 
Ik kan dus nog wat oefeningen gebruiken in 'vertrekken zonder stress'. Want op sommige dagen moet ik wel vier keer 'vertrekken'. 
Maar ik ben - meestal - op tijd. (een kakpamper tot onder de oksels vind ik wel een geldig excuus om te laat te komen). 
En soms zelfs te vroeg. 
Oef. 

Shortcut 4: 
Een goed lief. 

Een goed lief, dat is essentieel. Een lief dat op tijd komt (hij is zelfs nog beter dan ik). Een lief dat meehelpt in het huishouden (toch in een deel ervan). Een lief waarbij je de baby in zijn armen kan steken als hij thuiskomt en dan zelf vertrekken (maar dat dan veel te weinig doen). Een lief dat minstens even goed lijstjes kan maken (maar dan alleen digitaal). 

Een goed lief dus. 
Die dan ook nog eens lief is. 

Shortcut 5: 
Op deze shortcut ben ik nog hard aan het trainen. 
Soms lukt het me al eens. 
Dikwijls nog niet. 
Maar hij hangt in het toilet dus ik word er op tijd en stond aan herinnerd. 



En ik kan nog veel meer shortcuts bedenken (al geeft dat woord nog steeds een shortcut in mijn hoofd) maar dan houden we ons eigenlijk niet aan shortcut 5.
Dus vergeet al die shortcuts maar. Krijg je alleen maar kortsluiting van. 

Doe gewoon de dingen zoals je ze op je weg tegenkomt. 
Mopper en sakker eens als je struikelt. 
En wandel dan gewoon verder. 

Maar vergeet toch shortcut 4 niet. Dat is echt een aanrader. 
Zo op die weg. Naast je. 



1 opmerking: